Як вчити не науці, а вчити вчитися ? А як розвивати в дитині навички
критичного мислення ? Які прийоми і технології використовувати ?
Нещодавна дізналася про один з популярних прийомів технології критичного
мислення, розроблених американським вченим і психологом Бенджаміном
Блумом . Прийом називається " Куб Блума " .
Для довідки : Бенджамін Блум відомий як автор унікальної системи
алгоритмів педагогічної діяльності . Запропонована ним теорія, або
"таксономія ", розділяє освітні цілі на три блоки: когнітивну,
психомоторну і афективну. Простіше кажучи, ці цілі можна позначити
блоками "Знаю ", " Творю " і " Вмію ". Тобто, дитині пропонують не
готове знання, а проблему. А він, використовуючи свій досвід і знання,
повинен знайти шляхи вирішення цієї проблеми.
Куб Блума : методика використання
1. Знадобитися звичайний паперовий куб , на гранях якого написано :
- Назви
- Чому
- Поясни
- Запропонуй
- Придумай
- Поділися
2. Формулюється тема уроку. Тобто тема повинна визначити коло питань, на які доведеться відповідати.
3. Учитель кидає кубик. Грань, що випала вкаже: якого типу питання слід
задати. Зручніше орієнтуватися по слову на гранях кубика - з них і
повинні починатися питання.
Класифікація питань
Прийом розвитку критичного мислення "Куб Блума" унікальний тим, що дозволяє формулювати питання самого різного характеру.
- Назви. Передбачає відтворення знань. Це найпростіші питання. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін і т.д. Наприклад, "Назвіть головних героїв давньогрецьких міфів. Або" Назвіть три причини початку революції "," Що таке Реформація? " Даний блок можна урізноманітнити варіативними завданнями, які допомагають перевірити найзагальніші знання по темі. Наприклад, використовуючи Куб Блума на уроках історії, в блок "Назви" можна включати завдання на знання термінології.
- Чому. Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем. Наприклад: Чому Карл був прозваний Великим? Чому вимерли динозаври? тощо
- Поясни. Це питання уточнюючі. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку: Ти дійсно думаєш, що ...
- Придумай - це питання творчі , які містять в собі елемент припущення , вигадки .
- Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою варіанти дій, які дозволили б змінити ту чи іншу ситуацію, або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї .Тобто , учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій
- Поділися - питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці. Питанням цього блоку бажано додавати емоційне забарвлення. Тобто, сконцентрувати увагу на відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані названої темою.
Варіанти використання "Куб Блума" на уроках
Прийом критичного мислення "Кубик Блума" універсальний. Його може
використовувати не тільки будь-який вчитель-предметник, а й викладачі
ВНЗ, психологи, соціологи. Можливі два варіанти:
Питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який
використовується на початковій стадії - коли необхідно показати учням
приклади, способи роботи з кубиком. Питання формулюють самі учні. Це
варіант вимагає певної підготовки від дітей, так як придумати питання
репродуктивного характеру легко, а ось питання-завдання вимагають
певного досвіду.
Шаблони кубиків:
Завантажити шаблон